Hátravan a feketeleves.
Magyarországon augusztusban már négy hónapja tartott az üzleti és fogyasztói várakozások romlása. A fogyasztói várakozásoknál ez a tendencia szeptemberben is tovább folytatódott.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. legújabb felméréséből kiderült:
A magyarországi fogyasztók jelenleg sokkal pesszimistábbak, mint 2020 tavaszán, amikor a koronavírus-járvány idején voltak. Az üzleti bizalmi index már második hónapja van a negatív tartományban, így jóval több a borúlátó cég is.
Idén szeptemberben az üzleti szférában – az építőipar kivételével, ahol az előző hónaphoz képest jelentősen esett a bizalmi index – minden ágazat kisebb-nagyobb mértékben optimistább lett, de egyik sem lett derűlátóbb, mint júliusban.
A legoptimistább ágazat az ipar, a legkevésbé az építőipar és a kereskedelem. Az iparban javult a készletek és a teljes rendelésállomány megítélése, de ezen belül az exporté nem.
Az építőiparban szeptemberben a magasépítők kilátásai kissé romlottak, az amúgy is pesszimistább mélyépítőké viszont jelentősen rosszabbodtak. A kereskedelemben az eladási pozíció megítélése kissé rosszabb lett, a rendeléseké viszont sokkal kedvezőbb. A szolgáltatói bizalmi index szeptemberi javulásában szerepet játszott az általános üzletmenet és a várható forgalom javuló megítélése.
Összességében még mindig minimálisan több a létszám bővítését, mint a csökkentését tervező cég. Eközben viszont
tovább erősödött a lakosság munkanélküliségtől való félelme.
Az áremelések lendülete továbbra is nagyon erős, bár szeptemberben a kereskedelemben és az építőiparban érezhetően gyengült. Azonban még így ezek a cégek mintegy 60 százaléka tervez áremelést.
Tovább erősödött a fogyasztók inflációs várakozása is. A magyar gazdaság jövőjét az elmúlt hónapokban a vállalatok és az emberek egyaránt egyre drámaibbnak érzékelték, szeptemberben a fogyasztók körében ez tovább erősödött.
Figyelemreméltó, hogy a GKI fogyasztói bizalmi index április óta
több mint 30 ponttal esett.
Legutóbb tíz éve, a Széll Kálmán terv idején volt borúlátóbb a lakosság.
Jelenleg a lakosság saját pénzügyi helyzetét az augusztusinál rosszabbnak érzi, jövőképük lényegesen pesszimistább a koronavírus-válság kezdetekor kialakult pániknál is.
A felmérések története során az emberek saját jövőbeli megtakarítási képességüket idén februárban érezték a legkedvezőbbnek, azóta minden hónapban, egyenletes ütemben romlik ez a mutató.
A fogyasztók a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási feltételeit is jelentősen negatívan értékelték.
(napi.hu)