Az áremelés és a csőd között választhatnak.
Amikor Gulyás Gergely miniszter július végén bejelentette az üzemanyagok ma is érvényes árszabályozását, azt mondta, hogy a 480 forintos garantált árat a magántulajdonú gépjárművekre, a taxikra és a mezőgazdasági erőgépekre, traktorokra tartják fenn.
Csakhogy mára kiderült, hogy a gyakorlatban ez egyszerűen nem igaz a mezőgazdasági gépek esetében. A valóság az, hogy azokkal a traktorokkal és más gépekkel, amelyekkel fizikailag be lehet állni egy kútra, tudnak rögzített áron tankolni, de csak az adott kút 20-50 literes vagy forintban megadott limitjéig. A kombájnokat és nagyobb gépeket azonban nem így tankolják meg – például mert
be sem férnének
a kútra – , hanem a telephelyre szállítanak nekik üzemanyagot. A július végi szabályváltozás óta azonban megszűnt ez a limitált áras kiszállítási lehetőség.
A jelenlegi rendszerben még azok a gazdák sem elégedettek, akiknek a traktorja képes kútnál tankolni. Az ő problémáikat jól foglalja össze egy komment Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökének fb-posztja alatt, amiben a fideszes politikus annak örül, hogy a mezőgazdasági erőgépek esetén fenntartják a 480 forintos árat:
Az maga az Agrárgazdasági Kamara is megerősítette a G7 kérdésére, hogy szerintük is csak töltőállomáson a jármű/gép tankjába töltve vásárolhatnak hatósági áron üzemanyagot a mezőgazdaság piaci szereplői.
“A jogszabály, ahogy a piacon értelmezik a szabályozást, illetve amit kommunikál a kormányzat, az egyáltalán nincs szinkronban”
– fogalmazott Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára.
A G7 szerint ebben a helyzetben 3 forgatókönyv képzelhető el a mezőgazdaságban:
- Az agrártermelők megveszik piaci áron az üzemanyagot, a költségeket pedig beépítik az árakba
- A cégek egy része bedől, vagy nem végzi el a munkákat a földeken, ami az előzőhöz hasonló módon inflációt is gerjeszt és áruhiányt is okoz.
- Megpróbálnak trükközni.
(via 444.hu)