Nagy attrakciót terveznek a helyére.
Júniusban elindult a környezetvédelmi eljárás a Gellért-hegyi sikló építésének ügyében. A dokumentumban nem leplezetten szerepel, hogy a
z építkezés teljes egészében tájkép- és természetvédelmi területen zajlik majd,
ha megkapja az engedélyt. Ezt a területet az UNESCO 1987-ben a világörökség részévé nyilvánította.
A dokumentum elismeri, hogy „negatív táji hatások” fakadhatnak amiatt, hogy „helyenként” kivágnak faegyedeket pótlás nélkül. Emellett arra is rávilágít az irat, hogy „markáns művi elemek” jelennek meg az építkezés helyszínén, ami idegenként fog hatni a természetes környezetben.
A sikló területén
12 méter széles sávban, a közlekedési útvonalon teljesen ki kell vágni a fákat, hogy ne legyenek útban.
A csonkolandó lombkoronák és a kivágandó bokrok sávja 20 méter széles területre fog vonatkozni a beruházás megkezdése után.
Összesen 94 darab fa kivágására lehet számítani, ebből mindössze 35 példány van rossz állapotban. A kivágott fákat mindössze 19 példánnyal pótolnák a helyszínen, és az építkezéssel összefüggésben, azonban a területtől távol telepítenének továbbiakat Budán.
A sikló tervezett útvonala a Hegyalja út és a Citadella között húzódik. Ezen a területen kaphat helyet a pálya, a két végállomás, egy tereplépcső, a fogadóépületek, a mosdók és a gépészeti egységek, valamint a jegypénztár, három üzlet és egy kávézó.
A sikló a 4-es metró egy 100 méter hosszú alagútban mehet, amihez a 4-es metró technológiájához hasonló, látszóbetonból készült alagutat kaphat. Az alsó végállomás a Rác fürdő mellett helyezkedhet el, a felső pedig az Orom utcánál kaphat helyet. A felső állomásnál is pénztár, kávézó és egyéb kiszolgáló egységek épülhetnek.
Mindemellett egy félköríves panorámaív is épülhet, amelyről a budapesti kilátásban lehet majd gyönyörködni 365 négyzetméteren. A közmeghallgatást közönség nélkül tartották meg a járványügyi veszélyhelyzetre hivatkozva, amelynek során „meglepő módon” nem érkezett lakossági panasz.
A kormány az építkezést nemzetstratégiailag kiemelt beruházásnak minősítette tavaly, így az államon kívül más hatóság nem szólhat bele a projektbe. Az építkezésről legkésőbb szeptember végén dönthet a kormány.
A világörökségi besorolásokért felelős UNESCO egyébként számos fővárosi területen problémásnak tartja az építkezéseket. A Gellért-hegyi sikló építését előirányzó beruházás is problémás pont lehet. A világörökséget veszélyeztető beruházások miatt a terület
hosszú távon akár világörökségi státuszát is elveszítheti.
(Népszava nyomán)
(Kép forrása: csodalatosmagyarorszag.hu)