Zsíros hasznuk van az eget verő üzemanyagárakon.
A Holtankoljak.hu szerdán számolt be arról, hogy több mint kilenc éve nem látott, rekordszintre emelkedett a hazai üzemanyagárak átlaga. A benzin átlagárára ugyanis szerdai hatállyal 5 forinttal nőtt, a gázolajé pedig kettővel.
Ezzel a portál számításai szerint a benzin literenkénti hazai átlagára 451 forintra áll be, míg a dízelé 445 forint körül alakul.
Az üzemanyagárak emelkedésével kapcsolatban Holoda Attila volt energetikai helyettes államtitkár az ATV Start című műsorában beszélt arról, hogy a kormánynak nagy bevétele származik a magas üzemanyagárakból.
A volt helyettes államtitkár szerint az üzemanyag-bevételek esetében hatalmas pénzekről beszélünk,
az üzemanyagáraknak ugyanis durván 50 százaléka adó,
így ebből akár az éves nyugdíjköltséget is fedezni tudják.
Holoda úgy látja, az a lélektani határ, ahol a kormány elgondolkodik azon, hogy csökkentse az árakat
kb. 6-700 forintnál lesz,
de ma még azt mutatják a statisztikák, hogy nem csökken az üzemanyagfogyasztás az emelkedés ellenére sem. A szakember szerint a 6-700 forintos literenkénti ár akkor következhet be, ha az árfolyam romlik, vagy az olajár nő.
A szakember szerint szerint mivel Magyarország kőolajimportra szorul, azt valutáért kell megvenni, ezért ha rossz az árfolyam, az is felfelé nyomja az árat. Erre jönnek rá a feldolgozási, szállítási, kis- és nagykereskedelmi költségek, de a jelentős tétel a jövedéki adó, és az erre rárakott általános forgalmi adó.
Holoda rámutatott ma sok háztartásban ma már az üzemanyag is rezsiköltségnek számít, ezért, ha a kormány rezsicsökkentésről beszél, akkor szerinte hozzányúlhatna az árakhoz, például azzal, hogy elkezdi az áfatartalmát csökkenteni.
A szakember szerint mostanában az árfolyamában is tapasztalható megtorpanás, a 80 dollár ugyanis az OPEC-nél is lélektani határnak számít. Ha viszont mégis átszakadna ez az ár, akkor nagy valószínűséggel könnyen elérhetjük az említett 6-700 forintot is.
(atv.hu nyomán)