Mi történt? Fehéroroszországba repült egy felfegyverezhető magyar kisgép a repülési tilalom idején

Az összeurópai bojkott ellenére.

A Magnus Aircraft Zrt. nevű kisrepülőgép-gyártó cég gépe június 16-án Fehéroroszországba repült. Tette mindezt annak ellenére, hogy az Európai Unió repülési tilalmat hirdetett a fehérorosz területekre, amiért az Aljakszandr Lukasenka vezette diktatórikus kormány leszállásra kényszerített egy repülőgépet, majd börtönbe záratta a rajta utazó Raman Prateszevics ellenzéki újságírót.

A magyar Magnus Aircraft vállalat HA-XCN lajstromjelű kisgépe Debrecenből indulva Breszten át közlekedve szállt le Minszkben.

A vállalat Fusion típusú kétüléses kisrepülője négy napig tartózkodott a fehérorosz fővárosban,

majd visszarepült telephelyére, a Pécshez közeli Jakabszállásra. Az utazást igazoló radarképet egy Facebook-csoport tagjai vették észre.

Magnus Fusion kisrepülőgép. Kép forrása: airportal.hu

Az Európai Unió tilalma május vége óta érvényes, azóta az EU-s államok nem fogadják a fehérorosz légitársaság repülőit, valamint az ország állományába tartozó kisgépeket, sőt, azok még az uniós államok légterein sem repülhetnek át. Ugyanez fordítva is igaz, tehát az uniós légitársaságok gépei sem tartózkodhatnak a belarusz légtérben.

A magyar kormány az állami repülésbiztonsági tájékoztatóban, a NOTAM-ban határozta meg, milyen esetekre vonatkozik a tiltás. Megállapítható, hogy a magyar gépek pilótái, valamint

a magyar lajstromjelű gépek esetén is tiltott a belarusz légtérbe való belépés, ez alól csak kivételesen, szükséghelyzetben lehet eltérni.

A 24.hu megkérdezte, mit keresett a kisgép a tilalom ellenére Fehéroroszországban. Tarány Regina, a Magnus Aircraft Zrt. marketing menedzsere arról nyilatkozott, hogy a cég kollégái, valamint a Magnus Fusion Business nevű kisgépük „kiküldetésen vettek részt Fehéroroszországban„.

A cég munkatársa szerint a repülési tilalom csak „a kereskedelmi tevékenységet végző repülőgépek” esetén érvényes, ez alapján pedig nem szegték meg a szabályt. A cég egyébként igyekszik megvetni a lábát a nemzetközi piacon — több-kevesebb sikerrel.

Az Orbán Viktor vezette magyar kormány 2018-ban 2 milliárd forintos támogatást nyújtott a cégnek, hogy Kecskemétről való költözésük után megépülhessen az új pogányi telephely. A településen 105 új munkahely létesítését ígérték, ez alapján elmondható, hogy egyetlen állás létrehozására 19,6 millió forintos összeg jutott.

2019-ben a vállalat éves forgalma 155 millió forint volt, ami kevesebb mint a fele az egy évvel korábbinak. Tarány Gábor, a cég tulajdonosa márciusban a cég esetében sikertörténetről beszélt, áprilisban azonban egy súlyos balesetben is érintett volt a vállalat egyik kisgépe.

Tavasszal az Amerikai Egyesült Államokban lezuhant a cég egyik Magnus Fusion gépe Colorado államban, és a pilóta életét vesztette. Az ügyben vizsgálatot rendeltek el, és egyelőre nem lehet tudni, mi okozta a balesetet.

Figyelemreméltó tény, hogy

a vállalat januárban megállapodott a nigériai kormánnyal polgári és megfigyelő légcsavaros gépek szállításáról,

valamint nigériai pilóták magyarországi kiképzéséről. Boros László ügyvezető igazgató szerint 20 és 50 közötti számú gép érkezhet az állami hatóság megrendelésére.

A jelenlegi hírek szerint a gépeket katonai célokra használnák; például a Boko Haram, valamint más szervezetek ellen tervezik bevetni a gépeket. A gépeket egy nigériai fegyvergyár szerelheti majd fel a légi küldetésekhez szükséges eszközökkel.

(24.hu nyomán)

Valódi Hírek