Kedden jelentek meg a legfrissebb – hazánknak rendkívül kudarcos – PISA-eredmények.
A felmérést 72 országban, összesen több mint félmillió középiskolás bevonásával állítottak össze. A részletes elemzés a 24.hu-n jelent meg, ebből jól látszik: a magyar gyerekek a világátlag alatt teljesítettek.
Élen az angolszász országok, valamint a kelet-ázsiai diákok végeztek. A magyarok visszaesése 2006 óta mérhető, mind természettudományokban, mind matematikában, mind szövegértésben, mint a társadalmi háttér leküzdésében az OECD-átlag alatt teljesítünk.
Gond van a készségalapú feladatok megoldásával, ezek sokszor messze állnak a tudásközpontú magyar oktatástól. A problémamegoldás sem a magyar gyerekek erőssége: a 15 évesek egyedül is nehezen oldottak meg problémákat, de a csoportos munka sem javított a teljesítményükön.
Nagy baj, hogy nálunk erősen meghatározza az elért pontszámot a diák élethelyzete, hogy milyen családi háttérből érkezett a gyerek.
A felmérés szerint Magyarországon hatalmas különbség van az iskolák között is, nálunk csak két országban mértek nagyobb eltérést rosszabbul és jobban teljesítő iskolák között.
Az EMMI tavaly azzal védekezett a rossz eredmények miatt, hogy számítógépen kellett kitölteni a teszteket. A PISA-tanulmány is megerősíti, hogy az befolyásolhatja az eredményeket, hogy mennyire kezelik magabiztosan a számítógépeket a diákok. Ebben a magyar gyerekek szintén nem teljesítenek túl jól:
az összes vizsgált ország közül csak Litvániában és Hongkongban nagyobb probléma a diákok számítógépes ismereteinek hiánya.