Donald Trump vámjai Magyarországon is növelni fogják az inflációt, gyengíteni fogják a forintot. Az autók árai különösen rossz hatással lesznek.
Elkerülhetetlen, hogy Donald Trump vámpolitikája
növelje az inflációt és lassítsa a gazdasági növekedést
– mondták el szakértők a penzcentrum.hu-nak hétfőn.
Kapcsolódó: Súlyos döntést hozott Donald Trump: Kemény lépést tett az Egyesült Államok az EU-val szemben (+videó)
Így növelik Trump vámjai az inflációt
„Általánosságban azt lehet mondani, hogy ha mondjuk Kanadára azt mondja, hogy 25 százalék vár mindenre, akkor annak azért komoly makrogazdasági hatásai vannak. A növekedést nyilván nagyon-nagyon lefele húzza, az inflációt felfele tolja, a piacokon turbulenciákat okoz, de egyébként az Egyesült Államokra is kisebb mértékben, de ugyanilyen negatív hatással járna”
– mondta Trippon Mariann, a CIB Bank vezető elemzője.
„Ha elindul egy ilyen vámháború, akkor szétszakadozhatnak a beszállítói láncok, nehezebbé válik a tervezés, hatékonyság csökken, alternatív csatornákat kell keresni. Ezeken keresztül a nap végén a reálgazdasági hatás az az, például Európában is, hogy alacsonyabb növekedés, magasabb infláció lesz, de egyelőre lehetetlen számszerűsíteni”
– fejtette ki a gazdasági szakértő.
Trippon hozzátette, hogy a vámokkal érintett országokban komoly devizaleértékelésre is számítani kell.
Korábban egy egyszerű példán keresztül mutattuk be, hogy miért vezet az amerikai vámpolitika a forint gyengüléséhez. Ha 25 százalékos vámot vet ki Trump a német autók USA-ba szállítására, akkor ezek a cégek nem emelhetik meg ugyanennyivel az áraikat, mert akkor nem lesznek versenyképesek. Ugyanakkor, ha ennyivel gyengül az euró a dollárral szemben, akkor Németországbanelszámolva ugyanakkora bevételt könyvelhetnek el, mint azelőtt. Legalábbis átmenetileg. Ez pedig a német autóipartól függő magyar gazdaságra is nyomást helyez.
Ennek a vége pedig további forintgyengülés.
Az autók is drágábbak lesznek Trump vámjai miatt
Az európai autóárakra is negatív hatással lesznek az unióra kivetett vámok.
„Elkerülhetetlen a drágulás az európai, ezen belül természetesen a magyar piacon is. Leginkább egy ingához lehet hasonlítani a helyzetet: ha az egyik oldalon meglökjük, az mindenre hatással van. Reagálni kell az új helyzetre, persze számszerűsítve még nehéz megmondani, mi lesz az egésznek a vége”
– mondta el a portálnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke.