30 órát várt a mentő érkezésére egy idős hölgy, megszólalt Győrfi Pál.
Október 1-jén hiába várta egy beteg egész nap a mentőt Budapesten, a kocsi csak másnap érkezett meg, hogy átszállítsa egy másik fővárosi kórházba – számolt be egy hete az RTL Híradó. A mentők szerint akkor a szervezőjük hibázott, amiért elnézést kértek a családtól.
„A bajtársainkkal mindent megteszünk annak érdekében, hogy a jövőben lehetőleg a több millió mentőfeladat között egyetlenegy hiba se forduljon elől”
– nyilatkozta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője a csatornának.
Aztán mégis előfordult. A napokban egy másik hasonló eset is történt.
Egy 73 éves asszonyt csípőprotézis-műtét és több hetes lábadozás után múlt hét pénteken kellett volna átszállítani az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézetből Csepelre. A beteg fia azt mondta, az ügyeletes orvos
már két nappal korábban megrendelte a mentőt,
amit péntek reggelre ígértek, de az édesanyja egész nap hiába várt.
„Este nyolc óra körül már sírva hívott vissza, hogy ez már nem állapot, hogy ő
már ebédelni sem mert elmenni,
mert várta a mentőt, hogy nehogy lekésse őket, hogy most akkor mi fog történni”
– mesélte.
Az éjszakás nővér tanácsára az idős asszony végül lefeküdt aludni, majd másnap reggel újra sírva hívta a fiát, aki szerint a kórházban nem kaptak egyértelmű tájékoztatást arról, hogy miért nem érkezett meg a mentő.
Később kiderült, hogy az előző este
az OMSZ-nél valaki lehúzta a beteg szállítását,
de azt nem mondták meg, hogy miért. Utána áttették egy másik betegszállító céghez.
Több mint 30 óra várakozás után csak szombat délután jött a mentő
A hölgy fia szerint az nem állapot, hogy egy 73 éves gerincműtött, csípőműtött, csak speciálisan szállítható beteget több mint 24 órán keresztül várakoztatnak.
„Annyira megtört lelkileg az alatt a másfél nap alatt, hogy utána
két órán keresztül még vigasztaltam,
hogy ne sírj, semmi baj, itthon vagy, minden rendben.”
A család azóta sem kapott magyarázatot a történtekre, ezért hivatalos panaszt nyújtottak be a mentőszolgálathoz.
Győrfi Pál az RTL kérdésére azt válaszolta, hogy a panasz kivizsgálása folyamatban van. Hozzátette, hogy a betegszállítási folyamatot tőlük péntek reggel 8 órától számított 24 órás időablakra rendelték, amit továbbítottak a területileg illetékes szolgáltató felé.
Videó:
„A vizsgált esetben a beteg nem mentőre várt, hanem a NEAK-kal szerződésben álló szolgáltató betegszállító járművére.
A tegnapi napon az RTL Híradó számára is megküldött, azonban általuk csak részben közölt válaszunkat tájékoztatás és közzététel céljából az alábbiakban megküldjük:
»Országunkban a biztosítási jogviszonnyal rendelkezők egyszerű (őrzést nem igénylő) betegszállítását nem mentő, hanem a NEAK-al szerződött, NNGYK által engedélyezett betegszállító szolgáltatók végzik. Ezen tevékenységüket a 19/1998.(VI.3.) NM rendelet (továbbiakban: Bsz. rend.) szabályozza.
A beteg szállítását 2024. 11. 07-én, 07:17-kor kérte meg az intézet telefonon november 8. reggel 8:00-tól számított 24 órás időablakra. November 7-én az adatfelvételt követően az Országos Mentőszolgálat betegszállítás irányítója a feladatot továbbította a területileg illetékes szolgáltató felé, azt a betegszállító cég befogadta. Ezzel az OMSZ jogszabályi kötelezettségét maradéktalanul teljesítette.
Az esettel kapcsolatban a panasz kivizsgálása folyamatban van.«”