Az állam már nem látja el feladatát, ezért a szülőknek kell fenntartaniuk az iskolákat.
Egyre inkább bevett gyakorlattá válik Magyarországon, hogy a szülők aktívan részt vesznek az állami fenntartású iskolák karbantartásában, lényegében az ő dolguk lett az iskolafenntartás. Ez a jelenség a hazai közoktatási rendszer pénzügyi nehézségeiből ered, amely gyakran arra kényszeríti a szülőket, hogy saját idejükkel és pénzükkel támogassák gyermekeik iskoláit – idáig süllyedt a „családbarát” kormány által kivéreztetett oktatási rendszer.
A Telex kérte arra olvasóit, ha tudnak olyan állami iskoláról, ahol nincs pénz felújításra, takarításra, eszközök beszerzésére, és ezt a szülőkkel akarják megoldani vagy megfizettetni, írják meg nekik. Meg is írták sokan.
Van még bármi, amit nem az állampolgárok végeznek az állam helyett?
A lap azután hívta fel erre olvasóit, hogy kiderült:
ideiglenesen a szülőknek kell takarítaniuk egy XVII. kerületi iskolát, amíg a tankerület nem talál új céget.
Nem ez az egyetlen ilyen eset. Kifejezetten gyakori lehet. Egy háromgyermekes anya például arról számolt be a portálnak, hogy hat éven keresztül rendszeresen takarította gyermekei iskoláját. Bár az intézmény rendelkezett takarítócsapattal, az ő munkájuk nem mindig volt megfelelő, így a szülőknek kellett átvenni a feladatokat. Más szülők is hasonló helyzetekről számoltak be, amikor takarítókat nem tudtak biztosítani, vagy a higiéniai körülmények nem voltak megfelelőek.
Iskolafenntartás – Nem csak a takarítást, az eszközök beszerzését is a szülők intézik
Egy másik gyakori probléma a felszerelések hiánya. Sok esetben az iskolák kérik a szülőket, hogy pótolják a hiányzó eszközöket, például nyomtatópapírt, zsebkendőt, vagy akár nagyobb tárgyakat, mint például hűtőszekrényt. Egy szülő szerint teljesen megszokottá vált, hogy az apróbb felújítási munkákhoz, mint például festés vagy bútorok cseréje, szintén a szülők nyújtanak segítséget. Az egyik szülő szerint mindig van valami,
„amiért az iskola kuncsorog”.
Az sem egyedi eset, hogy az iskola kifestése is a szülőkre hárul. Egy anya azt írta:
„Már 10 éve is magunk festettük a termet, folyamatosan WC-papírt, zsebkendőt, szalvétát vásároltunk, azóta csak romlott a helyzet.”
Az iskolai mobilhasználat korlátozását célzó rendelet miatt egy újabb kihívással is szembe kellett nézniük a szülőknek. Sok iskolában ugyanis még a diákok mobiltelefonjainak tárolására sem biztosítottak a körülmények. Így ismét a szülőknek kellett finanszírozniuk az értékmegőrzőket vagy zárható rekeszeket.
Egy fővárosi technikumban az iskola vezetése azt kérte a szülőktől: gondoskodjanak egy zárható, névvel, osztállyal ellátott, biztonságos, mobiltelefon tárolására alkalmas tok, boríték beszerzéséről. Egy másik iskolában az okoseszközök leadásához a szülők vásárolták meg a mobiltartó szekrényeket.
Nemcsak az iskolák, de az óvodák is hasonló nehézségekkel küzdenek. Egyre több szülő beszámol arról, hogy az óvodákban is rájuk hárul az eszközbeszerzés, például tisztálkodószerek vagy játékszerek vásárlása.
Egy korábbi hír kapcsán, ami sokadszor világított rá arra, hogyan veri szét Orbán Viktor és Pintér Sándor a magyar oktatási rendszert is Dobrev Klára, a Demokratikus Koalíció EP-képviselője, úgy fogalmazott:
„Mert kormányzás nincs, a pénzt ellopják ezért mindenre csak egy megoldásuk van. Csend! Rend! Fegyelem!
Orbán ezért ültetett egy rendőr minisztert az oktatás, az egészségügy élére.
A jó döntések meghozatalára alkalmatlanok.
Meggyőzni az embereket nem képesek.
De azt hiszem, nem is akarják. Inkább mindenkit megfélemlítenek, ahogy szokták.
Testnevelés óra a lépcsőházban, mobiltelefonok papírdobozokban, szenes kályhák az osztálytermekben, rendőrök tanárok helyett.
Van még ötletetek?
Csak a gyerekek igazi tanításával ne kelljen foglalkozni.
Undorodom tőlük.”