Egészen meglepő dologgal találkoznak a magyar vásárlók, amikor betérnek az osztrák boltokba

Lassan már luxus lesz a vásárlás.

Érdekes jelenségről írt a g7.hu szerdán: mivel sokaknak szemet szúrt a hazai élelmiszerárak és az osztrák üzletekben tapasztalt számok közötti különbség, a hírportál összevetette a magyarországi és ausztriai nagybevásárlás közötti eltéréseket.

Leszögezték: az osztrák boltok nem olcsóbbak, mint a hazaiak, számításaik alapján mégis arra jutottak, hogy az ottani keresetek mellett arányaiban kisebb anyagi terhet rónak a vásárlókra a helyi árak, mint a magyar boltokéi.

Példának összehasonlítottak egy, akár a mindennapokban fogyasztható ételt, a császárzsemlét.

Ez a termék Ausztriában 23 centbe kerül, amíg itthon 75 forintért kapható. Bár a 375 forintos euróárfolyammal a hazai termék 19 százalékkal olcsóbb, mégis az adózási különbségek miatt ( Ausztriában csak 10 százalékos az áfa) ez az érték rögtön 13-ra csökken.

Ugyanígy egy egyszerű müzli ára is más és más a boltok polcain. Magyarországon ugyanazt a terméket 27,5 százalékkal drágábban vehetjük meg, mint Bécsben.

Sőt, ha az áfát figyelmen kívül hagyjuk, még akkor is

több mint 15 százalékkal többet kell fizetnünk

érte a hazai üzletekben.

Felmerült a kérdés, hogy hogyan lehetséges egy terméket

akár 60 százalékkal drágábban eladni Győrben, mint a határ másik oldalán.

Hiszen az osztrák-német határ mentén nincs nyoma ennek a jelenségnek. Válasz lehet, hogy Magyarországon nem tudják ugyanazt a terméket érdemi mennyiségben értékesíteni, így a határokon átnyúló, egységes európai piaci verseny sem működik.

Rámutattak arra is, hogy a magyar kínálatban

létezik egy olcsóbb szint,

amely az osztrák boltokban nem jelenik meg. Így ehhez az olcsóbb alaphoz kell igazítani a minőségibb termékek árát a hazai üzletekben.

Például a müzlik és gabonapelyhek kínálatában is megjelenik az árszínvonal különbsége. Amíg az osztrák boltokban a saját márkás termékeik közelítenek a skála aljához, addig ugyanazok az árucikkek Magyarországon már a középkategóriába tartoznak.

Konkrét példák lehetnek a Manner termékei. Hazánkban ugyanis ez a nápolyi már prémium terméknek számít. A határ túloldalán viszont inkább a középkategóriába sorolják.

A jelenség létrejöttéhez azonban hozzátartozik, hogy az adókat, extraadókat, az árstopok veszteségeit

valakinek meg kell fizetnie.

Ez a valaki lesz az a vásárló, aki a kosarába rakja a középkategóriás, vagy afeletti termékeket.

(Képünk illusztráció)