Lassan már luxus lesz a vásárlás.
Érdekes jelenségről írt a g7.hu szerdán: mivel sokaknak szemet szúrt a hazai élelmiszerárak és az osztrák üzletekben tapasztalt számok közötti különbség, a hírportál összevetette a magyarországi és ausztriai nagybevásárlás közötti eltéréseket.
Példának összehasonlítottak egy, akár a mindennapokban fogyasztható ételt, a császárzsemlét.
Ez a termék Ausztriában 23 centbe kerül, amíg itthon 75 forintért kapható. Bár a 375 forintos euróárfolyammal a hazai termék 19 százalékkal olcsóbb, mégis az adózási különbségek miatt ( Ausztriában csak 10 százalékos az áfa) ez az érték rögtön 13-ra csökken.
Ugyanígy egy egyszerű müzli ára is más és más a boltok polcain. Magyarországon ugyanazt a terméket 27,5 százalékkal drágábban vehetjük meg, mint Bécsben.
Sőt, ha az áfát figyelmen kívül hagyjuk, még akkor is
több mint 15 százalékkal többet kell fizetnünk
érte a hazai üzletekben.
Felmerült a kérdés, hogy hogyan lehetséges egy terméket
akár 60 százalékkal drágábban eladni Győrben, mint a határ másik oldalán.
Hiszen az osztrák-német határ mentén nincs nyoma ennek a jelenségnek. Válasz lehet, hogy Magyarországon nem tudják ugyanazt a terméket érdemi mennyiségben értékesíteni, így a határokon átnyúló, egységes európai piaci verseny sem működik.
Rámutattak arra is, hogy a magyar kínálatban
létezik egy olcsóbb szint,
amely az osztrák boltokban nem jelenik meg. Így ehhez az olcsóbb alaphoz kell igazítani a minőségibb termékek árát a hazai üzletekben.
Például a müzlik és gabonapelyhek kínálatában is megjelenik az árszínvonal különbsége. Amíg az osztrák boltokban a saját márkás termékeik közelítenek a skála aljához, addig ugyanazok az árucikkek Magyarországon már a középkategóriába tartoznak.
Konkrét példák lehetnek a Manner termékei. Hazánkban ugyanis ez a nápolyi már prémium terméknek számít. A határ túloldalán viszont inkább a középkategóriába sorolják.
A jelenség létrejöttéhez azonban hozzátartozik, hogy az adókat, extraadókat, az árstopok veszteségeit
valakinek meg kell fizetnie.
Ez a valaki lesz az a vásárló, aki a kosarába rakja a középkategóriás, vagy afeletti termékeket.
(Képünk illusztráció)