Gyanús lett a 35 éves sztrádakoncesszió ügye.
Az Európai Bizottság versenyjogi vizsgálatot indíthat a 35 évre szóló magyar autópálya-koncesszió ügyében – tudta meg a Portfolio a Bizottsághoz közeli forrásoktól.
Rogán Antal propagandaminiszter pont egy éve hirdette ki, hogy az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte el, mintegy 35 évre.
Rogán korábban azt közölte: nem tart attól, hogy az Uniónak problémája lenne az üggyel, mivel – érvelt a miniszter – uniós források nincsenek a történetben.
Azonban friss fejlemény az ügyben, hogy most mégis
versenyjogi panasz érkezett az Európai Bizottsághoz a sztrádakezelés koncesszióba adása miatt,
miután egyes piaci résztvevők szerint az alvállalkozói szerepet „csak egy szűk kör” töltheti be.
Mint írták, jelenleg folyamatban van az előzetes értékelés, az Orbán-kormányt pedig – bővebb tájékoztatást kérve – már meg is keresték az ügyben.
A lap arra hívta fel a figyelmet, hogy a koncessziókról szóló 2014/23/EU irányelv nem fogalmaz pontosan az öt évnél hosszabb koncessziókkal kapcsolatban, amelyek esetében a maximális időtartam nem lehet hosszabb, mint ami „észszerűen” elvárható.
Annyit azonban megállapítanak, hogy a koncessziós szerződések odaítélésére vonatkozó, egyértelmű uniós szintű szabályok hiánya
jogbizonytalanságot eredményez.
A sokat vitatott autópálya-koncesszió nyertes konzorcium tagjai a Konzum tőkealap, az Opus Bridge Magántőkealap, az Opus New Way Magántőkealap, a Cronus Magántőkealap, a Vesta Magántőkealap és a Via Magántőkealap.
A befutó cégek között pedig – egészen meglepő módon – Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó vállalkozások szerepelnek.
A Fővárosi Törvényszék ítélete szerint a Nemzeti Koncessziós Irodának (NKI) ki kell adnia azokat az adatokat, amelyek arra vonatkoznak, hogy milyen feltételekkel adta koncesszióba a hazai gyorsforgalmiút-hálózat jelentős részét a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető cégeknek.