25 éve nem volt ilyen.
Mindenki érzékeli, hogy hónapról hónapra drágulnak milyen drasztikusan drágulnak a bevásárlások. A KSH szerint 12 hónap alatt 30 százalékkal növekedtek az élelmiszerek árai. A Telex arról számolt be, hogy megnézték a kiskereskedelemben piacvezető Lidl esetén, hogy milyen árakra lehet számítani. Többek között, négy termék több mint a duplájára drágult.
A lap arról írt, hogy 9 hónap után 39 százalékos drágulást tapasztaltak a Lidl esetén, a decemberben is megvásárolt termékeknél. Mint írták, ebből az derül ki, hogy ez jóval meghaladja a hivatalos statisztikát, a KSH szerint ugyanis augusztusban 30 százalék volt az élelmiszerek éves drágulása.
Felhívták a figyelmet néhány megdöbbentő esetre is:
- A félbarna kenyér ára például 9 hónap alatt a duplájára növekedett (599 forint),
- a mélyalmos tojásé pedig közel 120 százalékos áremelkedéssel 48 forintról 105 forintra drágult.
Megjegyezték, a kenyér esetében ráadásul az is különös, hogy ez a kilós, félbarna vekni volt korábban a Lidlben kapható egyik legolcsóbb élelmiszer, így
a drámai mértékű drágulás pont, hogy a legszegényebb vásárlókat sújtja.
Ez a tendencia pedig általánosan érvényesül Magyarországon. Az olyan alapvető élelmiszerek, mint a tészta, a rizs, vagy a kenyér
mind jóval több mint ötven százalékkal drágultak az elmúlt 9 hónapban.
A mára „luxusterméknek” számító csokoládé, gyümölcslé, fagylalt, vagy kóla, ezzel szemben jóval kevésbé drágult.
Az elmúlt 9 hónapban minden termék ára jelentősen nőtt, néhány esetben akár 3-400 forinttal is. A legnagyobb tételeket ezen a listán a húsok, a sajtok, az édességek teszik ki, de felzárkózott most már közéjük a vaj, valamint szintén jelentősen drágult az extra szűz olívaolaj és a mirelit pizza is.
Egyre több szakértő szerint is a KSH vagy nagyon rosszul méri az árak változását, vagy csal a számokkal. A termékek döntő többsége ugyanis elképesztő mértékben drágult az elmúlt 9 hónapban. A négy 100 százalékos és afölötti árnövekedés mindenképpen megdöbbentő, de az is jól leírja a hazai élelmiszerellátás helyzetét, hogy
a legtöbb termék 20-80 százalék között drágult.
- Lilahagyma (161 százalékkal)
- Mélyalmos tojás (119 százalékkal)
- Kenyér (100 százalékkal)
- WC-papír (79 százalékkal)
- Rizs (76 százalékkal)
Ilyen mértékű drágulásra Magyarországon 25 éve nem volt példa, ugyanis
utoljára 1995-ben drágultak 20 százalék fölött az élelmiszerek.
(telex.hu)