Fogy a tartalék.
Bár jelenleg még nincs üzemanyaghiány,
semmi nem garantálja, hogy ez így is marad
— árulta el Ratatics Péter, a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója a Portfolionak adott interjúban. A cég vezető tisztségviselője arról beszélt, a mostani üzemanyag-ellátási helyzet nagyon érzékeny, és nyáron egyébként is megnő 30-40%-kal a kereslet a kiemelt vakációs forgalom miatt.
Ratatics azt is elárulta, az üzemanyagárstop miatt a magyar export jelentős része kiesett, mert a külföldi kereskedőknek nem érdeke, hogy kedvezményes áron adják el az üzemanyagokat. Azt mondta, az ország „egylábú” lett, mert üzemanyag-kereskedés szempontjából csak a Molra lehet számítani.
Az igazgató arról is beszélt, az orosz kőolajimport tilalma miatt Európában
időszakos áruhiányra lehet számítani,
ugyanis Oroszország üzemanyag-importban játszott szerepe jelentős. Hozzátette, Magyarországon 10-15%-kal több gázolajt fogyasztunk, mint amennyit elő tudunk állítani.
Tovább nehezíti a jelenlegi helyzetet az a körülmény, hogy a schwechati olajfinomítót nem sikerült újraindítani, emiatt pedig az OMV nem lesz képes annyi alapanyagot küldeni, mint korábban. A Molnak is el kell végeznie a kötelező karbantartást, emiatt július 20-áig zárva tart a pozsonyi finomító.
A Dunai Finomítót is le kell állítani részlegesen augusztusban és októberben egy-egy hónap erejéig, ezekben az időszakokban pedig harmadára fog csökkenni a gázolajtermelés. Átmeneti üresjáratok jelenleg is előfordulnak, azonban pár órán belül pótolni tudják a kieséseket. Üresedés jelenleg elsősorban a megnövekedett kereslet miatt fordulhat elő.
Ratatics elmondta azt is, hogy a teljes hazai hálózat közel 90% százalékában a tankolás megáll ötven liter után a kisnyomású oszlopon, mert be van állítva, hogy kiakadjon a pisztoly. Mindemellett azonban van még olyan kút, ahol ezt nem sikerült beállítani, mert a rendszer még a régebbi szisztéma alapján működik.
(Portfolio nyomán)