Megvan, hová repkedett Áder és Pintér a “nem kormányzati” luxusgépekkel

A legolcsóbb útjuk 1,5 millió, a legdrágább 8,4 millió forintjába került az adófizetőknek.

Azt már tavaly óta tudni lehet, hogy Dubaj, Abu-Dhabi, Panamaváros, Sharm el Sheikh, és a Zöld-foki köztársasághoz tartozó Praia is azon célállomások között van, ahová állami vezetők utaztak a honvédségi luxusrepülőgépekkel 2018 júliusa óta.

A Magyar Honvédség akkor ömlesztve küldött egy listát, amiből az legalább kiderült: ki használta már a gépeket.

A repülőgépeket használó állami vezetők listája:

  • Áder János államfő,
  • Orbán Viktor miniszterelnök,
  • Benkő Tibor honvédelmi miniszter,
  • Pintér Sándor belügyminiszter,
  • Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter,
  • Magyar Levente, a külügyi tárca államtitkára.

Az is kiderült, hogy az említett személyek összességében 80 helyre utaztak.

A fentieken kívül Moszkva, Washington, Párizs, Peking, Róma, Arad, Bécs, Marosvásárhely is az úticélok között szerepelt.

A Magyar Honvédség azt viszont már nem árulta el, hogy ki hova utazott, ezért ezt az információt Oroszi Babett tényfeltáró újságíró az érintett minisztériumoktól próbálta beszerezni.

A legérdekesebb a Miniszterelnökség válasza volt: ott ugyanis azt állították, a kért adatok tekintetében nem adatkezelők, tehát nem tudják, hogy a miniszterelnök hová repült a honvédségi gépekkel.

A Honvédelmi Minisztérium, amely Benkő Tibor útjairól tudott volna bővebben beszámolni, szintén elzárkózott.

Ők azt írták: s kért adatok honvédelmi és nemzetbiztonsági okból nem nyilvánosak, így a közérdekű adatigénylést nem áll módjukban teljesíteni.

Szijjártó Péter és Magyar Levente útjairól a Külgazdasági és Külügyminisztériumtól érdeklődött Oroszi, ők a válaszadásra kiszabott 15 napos határidő után további 15 napot kértek.

Az újságíró megkapta viszont a Köztársasági Elnöki Hivatal válaszát.

Ők azt írták, Áder János az elmúlt másfél évben mintegy 14 helyszínre utazott a gépekkel, melyek a következők (különösen egzotikus egy sincs közöttük):

• Stockholm,
• Poprád,
• Rotterdam/Eindhoven,
• Vilnius,
• Ljubljana,
• Kassa,
• Prága,
• Krakkó,
• Kijev,
• Marosvásárhely,
• Belgrád,
• Varsó,
• Tbiliszi,
• Athén/Thessaloniki

A válasz szerint a

legolcsóbb út 1,5 millió forintba,

a legdrágább 8,4 millió forintba került.

Áder 7-25 fős delegációkkal utazott, a hivatal érintett munkatársai, szakértői, a biztonsági kíséret tagjai, újságírók és esetenként tolmács kísérték el.

A Belügyminisztérium válaszából kiderült, Pintér Sándor mindösszesen egyszer használta a honvédségi gépet, méghozzá 2019 októberében, mikor a Bel- és Igazságügyi Miniszteri Tanácsülésre utazott Luxemburgba, a mindössze egynapos utazás teljes költsége 6 millió forint volt.

Pintért egy meg nem nevezett helyettes államtitkár, egy osztályvezető és egy tolmács kísérte el.

Ami tehát mindezek alapján biztos, hogy nem Áder János, és nem Pintér Sándor repült a gépekkel Dubajba, Abu-Dhabi-ba, Panamavárosba, vagy éppen Sharm el Sheikh-be.

Hogy ki, az várhatóan csak az után derül ki, hogy az Orbán Viktor útjait kezelő valamelyik minisztérium, illetve a Külgazdasági és Külügyminisztérium megküldi az adatokat.

Kizárásos alapon ugyanis Orbán Viktor, Szijjártó Péter, Magyar Levente, vagy Benkő Tibor lehetett az utas.

(via hvg.hu)